Plaats: vergaderzaal ’t Mooi Alternatief, Kasteeldreef, 2, Houwaart (Tielt-Winge) nabij Aarschot of grotere zaal in de buurt bij veel deelnemers of online bij Corona-uitbraak
Spreker
Karen Van Dyck, psychomotorisch therapeut bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen, ondersteuner, erkend auticoach met kleuters, kinderen en jongeren.
Doelgroep: Voor welke leeftijd en type onderwijs?
Kleuteronderwijs: 3de kleuterklas
Lager onderwijs: 1ste, 2de en 3de leerjaar
Nieuwe ondersteuningsnetwerken (type 4, type 9, type 3, type basisaanbod en type 2)
BuBaO type 9, type 3
BuBaO basisaanbod
Therapeuten
Inhoud navorming
Ook schrijfmotorische vaardigheden ,- oefeningen en -moeilijkheden en -problemen horen bij het schrijfproces!
Zowel bij kleuters als bij lagere schoolkinderen worden basisvaardigheden aangeboden om vooral het schrijfproduct te verbeteren én wordt er vastgehouden aan de te hanteren schrijfmethode van de school. De manier van schrijven en het schrijfproces worden te weinig bekeken en aangepast. Hulpmiddelen, schrijfmotorische oefeningen, motorische noden en maatregelen rond het schrijven zijn nochtans welkom binnen het M-decreet. Ook kinderen met ontwikkelingsstoornissen ondervinden onvoldoende aanpassingen in hun schrijfproces.
Daarom wordt er tijdens deze studiedag aandacht besteed aan de schrijfbewegingen, pengreep, zithouding en de opbouw van de schrijfmotorische vaardigheden. Hieraan koppelen we dan de verschillende manieren van aanpak en het stimuleren van het schrijfproces.
Ook is er ruimte voor het uitwerken van een casus (er is gelegenheid voor de deelnemers om een filmpje, schrijfproduct en anamnese 2 weken ervoor door te sturen zodat dit kan worden verwerkt in de dag).
Dit kan worden doorgestuurd aan info@survivalacademie.be
Leerdoelen: Wat ga ik leren?
Ik leer procesmatig te denken en te kijken i.p.v. productgericht
Ik leer rekening te houden met de problematiek en de kenmerken van de schrijfmoeilijkheden van het individuele kind
Ik heb een zicht op het oplossingsgerichte handelen bij schrijfmotorische vaardigheden.
Ik heb zicht op de schrijfmotorische ontwikkeling binnen het zorgcontinuum
Ik sta stil bij de relatie ‘sociaal-emotionele ontwikkeling en schrijfmotoriek’
Ik heb zicht op de meerwaarde van het motorische onderzoek en observatie bij schrijfproblemen.
Ik heb nu een schematisch overzicht op ‘de begeleiding op maat’
Succescriteria: Wat kan ik na deze nascholing?
Ik kan functioneel gericht werken vanuit de fijne motoriek aan het schrijfproces binnen mijn werkcontext.
Ik kan gerichter observeren en implementeren van schrijfgerichte vragenlijsten, belevingsvragenlijsten en andere belangrijke kindgerichte aspecten binnen het schrijfproces.
‘Begeleiding op maat’ stapsgewijs leren inzetten
Verschillende schrijfmaterialen kritisch leren hanteren.
Gerichter kunnen kijken naar een schrijfmethode en schrijfoefeningen
Doelgerichter hulpmiddelen gebruiken bij het schrijfproces.
Prijs: 135 € (inclusief lichte lunch.)
Betaling via rek. nr. BE 55 0635 6819 7844 (op naam van Edutech, 3220 Holsbeek)
vermeld bij betaling:
20230320/schrijfmotoriek + naam deelnemer
De survivalacademie is een initiatief van Edutech
adres: Tornooistraat 23 3220 Holsbeek
Email: eric.beke@edutech.be rek. nr. BE55 0635 6819 7844